5. Favoritmuskel




Min absoluta favoritmuskel är hjärtat. Det får sin träning vid fysisk aktivitet varje vecka och är viktigt både för att nå bra resultat med träningen och för att hålla hälsan i schack.
Jag satsar på en kombination av styrketräning och kondition för att få ut det bästa av två världar så att kroppen mår prima. Hjärtat mår bra av bra mat, en bra kroppsvikt, hälsosamma vanor och konditionsträning som är rena styrketräningen för hjärtat.

Om man ser till funktionell träning vill jag nog säga coremusklerna och ryggmusklerna. De är oerhört viktiga, speciellt för mig som sitter still hela dagarna på ett kontor. En vältränad mage kan avlasta ryggen med upp till 50%.

Men om jag måste välja en muskel jag verkligen tränar just nu blir det skulderbladsmusklen. Jag har haft mycket problem med den senaste året, och märker än att jag blir öm så fort jag tränat.
Det är en viktig muskel, och jag tror att jag fått problem med just den muskeln på grund av mycket stillasittande med fel hållning. Därför kommer jag träna den och hela muskelgrupperna rygg, axlar och nacke en hel del framöver.

/ Jeanine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0